مقام معظم رهبری در هر سخنرانی با موضو ع شهید سلیمانی وی را با خصلت جدیدی معرفی میکنند. اخیرا در دیدار اعضای ستاد برگزاری سالگرد سردار دلها از ایشان با عنوان نرم افزار مقاومت و الگوی مبارزه در میان ملت های اسلامی یاد کردند.
هر مکتب و آیینی جدای از عوامل ایجادی به علل بقا نیازمند است. شهید سلیمانی با الگو گیری از مکتب اسلام و حماسه عاشورا مکتب و مدرسه جهاد و شهادت را در دهه های اخیر در میان ملت های اسلامی تأسیس کردند. این مدرسه جهاد و شهادت الهام بخش امروز جبهه مقاومت است. شهید مطهری در اثر گذاری این جانبازی ها و جهاد ها می نویسند:« آنچه الهامبخش امروز ماست آن قلمها نيست، آن جانبازيهاى تاريخى و آن خونهاى بر زمين ريخته است، آن سرگذشتهاى نورانى است. پيام اسلام را جهادها، هجرتها، فداكاريها، جانبازيها به جهان رسانده است آنچه امروز به ما الهام مىبخشد، قلمهاى كسانى كه اسلام را روى كاغذها توصيف كردهاند نيست، بلكه قلمهاى كسانى است كه با خون خود خطوط برجسته اسلام را بر روى بدنهاى خودشان، بر پيشانيشان، بر فرق شكافتهشان (وَ قُتِلَ فى مِحْرابِهِ لِشِدَّةِ عَدْلِهِ) ، بر روى دانه دانه موهاى مقدس محاسنشان، بر روى سينه و قلبشان، بر پيشانى شكستهشان، بر دندان شكستهشان، بر رگهاى گردنشان نوشتهاند». (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 642)
تأسیس مکتب و مدرسه گام اول است. گام دوم حفظ و بقا و انتقال فرهنگ مکتب و مدرسه به ملت های اسلامی و نهادینه سازی آن در میان نسل های بعدی است. گام اول را شهید سلیمانی و همرزمانشان محکم برداشتند. گام دوم که نرم افزار و قدرت نرم مکتب باشد مهمتر است؛ اصولا با نرم افزار و قدرت نرم است که می توان ماندگاری انقلاب ها و مکتب ها را تضمین کرد. اثر بخشی قدرت نرم بیش از قدرت سخت است.
«اقبال پاكستانى جمله خوبى دارد و گويا آن را در مقابل جمله موسولينى گفته است. موسولينى مىگويد: «آن كه آهن دارد نان دارد» يعنى اگر مىخواهى نان داشته باشى، آهن (يعنى زور و اسلحه) داشته باش؛ آن كه زور دارد نان دارد. اقبال مىگويد: آن كه آهن است نان دارد. موسولينى روى اسلحه تكيه مىكند: هركه زور مادى دارد، نان دارد. ولى اقبال روى روح و روان تكيه مىكند و مىگويد: هركسى كه خودش آهن است نان دارد. تعبير امير المؤمنين اين بود: نَفْسُ الْمُؤْمِنِ اصْلَبُ مِنَ الصَّلْدِ روح مؤمن از سنگ خارا سختتر است. اقبال مىگويد: روح مؤمن آهن است»(مطهری، مرتضوی، مجموعه آثار، ج17، ص54)
در واقع اقبال پاکستانی برتری شخصیتی و نرم افزاری و قدرت نرم را کارآمدتر از عوامل فیزیکی میداند.
شهید مطهری برای موفقیت انتقال هر پیامی از جمله نرم افزار و قدرت نرم چهار شرط ذکر می کند(همو، ج17، ص64).
الف. غنا و قدرت محتوا (غناى منطقى، غناى احساسى، غناى عملى). به عبارت ديگر قابل جذب بودن براى عقل و براى دل، و ديگر قدرت بر حل مشكلات زندگى.
مقام معظم رهبری در دیدار ستاد برگزاری سالگرد شهید سلیمانی، ایشان را قهرمان ملت ایران و قهرمان امت اسلامی خواندند، ایشان در بیان خصلت های شهید سلیمانی از عام به خاص حرکت کردند. شجاعت و مقاومت، درایت و تیزهوشی، فداکاری، نوعدوستی، اهل معنویت، اخلاص و آخرت گرایی خصلت هایی بود که در این دیدار بیان شد.
مقام معظم رهبری شش خصلت اول را مجموعه خصلت ها و روحیات ایرانی دانستند که در شهید سلیمانی تبلور یافته بود. تبیین مکتب و مدرسه شهید سلیمانی به صورت فراگیر و همگانی نیازمند این نگاه است. محدود نکردن شهید سلیمانی به قشر خاص و حزب خاص راه اساسی انتقال قدرت نرم مکتب شهید سلیمانی است
ب. امكانات از نظر وسائل و ابزارهاى پیشرفته
فضا سازی، موقعیت آفرینی و فرهنگ سازی با بهره گیری از خبرگزاری ها، فیلم های سینمایی و تئاتر، و دیگر ابزار موجود نقش مهمی در انتقال پیام قدرت نرم مقاومت دارند.
ج.سبک و متد تبليغ
هدف از انتقال پیام نرم افزار مقاومت اسطوره سازی و تاریخ سازی مکتب مقاومت و موسسان آن است. در این مسیر باید از شیوه های ناب و جذاب و کآرآمد مانند سبک انتقال پیام حماسه عاشورا استفاده کرد.
د. صلاحيت فنى و اخلاقى پيام رسان
مقام معظم رهبری این وظیفه را به عهده جوانان انقلابی و نخبگان مومن گذاشتند و فرموند: « سیلی سخت تر عبارت از غلبه نرم افزاری بر هیمنه پوچ استکبار که نیازمند همت جوانان انقلابی و نخبگان مومن است»